Bespiegelingen van een raadslid ( Raad van april 2016)

Over statushouders, zebra's en biologische bloembollen

Op een rustige avond waar we nu echt beginnen te merken dat het langer licht blijft, houden we onze raadsvergadering van april 2016. En dan blijkt dat ook een beslissing waar de hele raad achter kan staan, in dit geval het geven van handelingsvrijheid aan de wethouder om € 750.000 uit de gemeentekas te kunnen gebruiken om woonruimte voor statushouders aan te kopen, plotsklaps tot discussie over veel diepere kwesties kan leiden. Vragen die rechtstreeks raken aan ons idee van wat een rechtsstaat in behoort te houden. Want ja, als de gemeente een pand voor statushouders aankoopt, en ja dit zijn in alle gevallen -al zijn er misschien lezers onder u die een Fries of Limburger ook al aardig exotisch vinden- mensen afkomstig uit verre buitenlanden, moet je dan omwonenden al van te voren gaan informeren? Hierover was de raad verdeeld, en in dit geval vind ik dat VVD en coalitiegenoot CDA een pluim verdienen, zij spraken zich direct glashelder uit dat het heersende principe in Nederland is dat er geen onderscheid mag zijn tussen mensen op grond van ras of afkomst. Waarom wel informeren als de gemeente mensen uit Syrie gaat huisvesten, maar niet als het om een gezin uit Friesland of Limburg gaat? Veronderstellen we dan op voorhand al dat deze mensen (problematisch) anders zijn? Let wel, het gaat hier om mensen met status en het gaat om zeer kleine aantallen, ter grootte van een eengezinswoning. Mensen die een extra steuntje in de rug goed kunnen gebruiken, om wat voor reden dan ook, worden, met behoud van hun privacy, in Heemstede ordentelijk en fatsoenlijk bediend, of dit nu door Vluchtelinghulp, Context of de Sociale Dienst is. Onder deze parapulu moeten dus ook de statushouders vallen.

Ook kleine zaken, die niet direct echtsstatelijk stof doen opwaaien kunnen tot heftige discussie leiden. Zo hadden wij bedacht dat op de Johan Wagenaarlaan bij de vernieuwing van het wegdek de zebra wellicht beter toch verplaatst zou kunnen worden. Dit is uitgebreid besproken maar heeft toch niet tot een ander uitkomst geleid. Dat is ook niet erg, uiteindelijk gaat het er om dat dingen in de raad goed besproken kunnen worden.

Aangezien het nu bloembollentijd is, lijkt het logisch dat er ook geen ontsnappen is aan de bloembollenmotie van D’66, altijd leuk zo’n sympathiek gebaar: niemand is tegen biologische bloembollen, net zoals er niemand voor slavernij of voor kinderprostitutie is.

Niemand van de raadsleden was er dan ook tegen, er werd enige discussie gevoerd over de praktische haalbaarheid maar meer viel er dan ook niet te doen. Voorlopig heeft de wethouder huiswerk om biologisch onderzoek te doen, zij zal daar kloek mee aan de gang gaan, en de doortastendheid van onze wethouder Heleen Hooij kennende, kunnen wij een degelijke rapportage tegemoet zien.

Met een hartelijke groet van uw raadslid, Joan Brouwers