Uw mening afvalkeuze Heemstede

De VVD Heemstede heeft de  afgelopen drie weken een enquête gehouden omdat wij als fractie inzicht wilen krijgen  in hoeverre het  eenzijdige voorstel  van Omgekeerd Inzamelen van het College en de coalitiepartijen HBB, GroenLinks en PvdA aansluit bij de afvalbehoeften en -wensen van u als inwoner van Heemstede

Uitslag
827 inwoners van Heemstede hebben deze enquete volledig ingevuld; uw deelname en bijdragen waren overweldigend. Op dit  moment staat de teller aan volledig ingevulde antwoorden op 827 deelnemers; de conclusies in dit schrijven zijn getrokken bij een antwoordenstand van 781 deelnemers. In totaal heeft 83,4 procent heeft gekozen voor het door ons aangedragen alternatief om eerst te beginnen met een extra ophaalmogelijkheid van PMD aan huis. Dit voorstel is al weggestemd door de coalitiepartijen HBB, GL en PvdA;  hun standpunt staat namelijk al vast; zij wensen net als 11,9 procent van u, de inwoners Omgekeerd Inzamelen en kondigen aan dat DIFTAR (betalen per kilo afval door inwoners) besproken gaat worden. En 4,7 procent  van u geeft aan geen voorkeur te hebben.

Geen Omgekeerd Inzamelen

827 van u hebben tot nu toe  een individuele bijdrage/gedachte over afval ingevuld. Wij sturen deze door naar het College van B&W met de vraag wat hun boodschap aan u is. Deze uitslag maakt de tot nu toe ongehoorde inbreng van velen verspreidt over heel Heemstedenaar concreet. Uw stem en de inhoud van de opmerkingen zijn een duidelijke oproep aan het College van B & W en de mederaadsleden om naar u, de Heemstedenaren te luisteren en om uw mening serieus te nemen.

Dan, ruim  30 procent van de deelnemers zijn ouder dan 65 jaar.  Laten we onze ouderen niet vergeten en naar hun oproep luisteren. Als in ieder geval deze coalitie van HBB, GL en PvdA al instemt om Omgekeerd Inzamelen in te voeren worden juist zij straks belast met het sjouwen van zakken met restafval.

Oproep

Tekstvak: Uitslagen per wijk (bij telling 781):
Schilderswijk/ Componistenwijk                 87% Extra PMD; 11% Omgekeerd Inzamelen; 4% Geen voorkeur
Dichters- en Vogelbuurt                             90% Extra PMD; 8% Omgekeerd Inzamelen en 2% Geen Voorkeur
Kennemerduin en omgeving                      89% Extra PMD; 5% Omgekeerd Inzamelen en 6% Geen Voorkeur
Centrum                                                             89% Extra PMD; 5% Omgekeerd Inzamelen en 6% Geen Voorkeur
Zandvoortselaan, Berkenrode e.o.             88,5% Extra PMD; 11% Omgekeerd Inzamelen en 0,5% Geen voorkeur
Geleerdenwijk                                                  82% Extra PMD;14% Omgekeerd Inzamelen en 4% Geen Voorkeur
Groenendaal, Valkenburgplein e.o.           76% Extra PMD; 13% Omgekeerd Inzamelen en 11% Geen Voorkeur
Oude Dorp, Indische Buurt e.o.                   85% Extra PMD; 12% Omgekeerd Inzamelen en 3% Geen Voorkeur
Rivierenwijk en Provinciënwijk                    84% Extra PMD; 14% Omgekeerd Inzamelen en 2% Geen Voorkeur
Merlenhoven                                                68% Extra PMD; 19% Omgekeerd Inzamelen en 2% Geen Voorkeur
De Glip, Staatsliedenbuurt, Manpad, Hartenkamp          90% Extra PMD; 8% Omgekeerd Inzamelen en 2% GV
Bewoners Heemsteedse & Glipper Dreef / Herenweg    90% Extra PMD; 7% Omgekeerd Inzamelen en 3% GV
Schouwbroekerpolder                               50% Extra PMD en 50% Omgekeerd Inzamelen
Heemstede West van de spoorbaan          66,6% Extra PMD ophalen en 33,3 % Omgekeerd inzamelen.
Voor de uitslagen in detali: zie de VVD Heemstede website.

Uw en onze oproep aan dit college en deze coalitie is: stel deze keuze uit en bestudeer en bereken serieus toekomstbestendige keuzes waaronder de combinatie van bron- en nascheiding dat het hoogste percentage aan afvalscheiding kan opleveren. Nu Omgekeerd Inzamelen invoeren betekent gemeenschapsgeld verspillen aan de overbodige plaatsing van 120 containers en wegbrengparken in onze groene wijken. Dit college beredeneert al vooraf dat we de milieudoelstellingen niet halen zolang er geen DIFTAR is.  Zolang er geen DIFTAR is zal er dumping van afval buiten de restbakken / wegbrengparken gaan plaatsvinden; dat leren we uit andere dorpen. Dat moeten we voorkomen. Maak nu geen achterhaalde beleidskeuze zoals in andere dorpen waar omgekeerd inzamelen en DIFTAR worden teruggedraaid.

DANK VOOR UW DEELNAME EN BETROKKENHEID