Verklaring raadsvergadering 15 maart 2021

De VVD keek uit naar het belangrijke debat over het afvaldossier. Zoveel Heemstedenaren hadden zich actief uitgesproken tegen het voorstel omgekeerd inzamelen van dit college.  Hoe mooi was het geweest als wij onze resultaten van de enquête in het openbare debat hadden mogen presenteren.

Het liep anders, helaas.

Door het ordevoorstel van de coalitie om het punt van de agenda te halen, en de wethouder niet de mogelijkheid te geven haar reactie hierop te geven, ontaarde de vergadering in de aankondiging van HBB en de twee andere coalitiepartijen, GL en PvdA, dat er vanwege een ”zeer ernstig incident” niet meer verder vergaderd kon worden.

Ik heb als fractievoorzitter direct na afloop van de geschorste commissievergadering de fractievoorzitter van HBB gebeld, om in gesprek te gaan en te blijven om elkaar weer te vinden en verder te gaan.

Tevens heb ik de volgende ochtend de burgemeester gebeld met het voorstel om in gesprek te gaan met de direct betrokkenen. Om te bespreken wat er precies gebeurd was en een oplossing te creëren om met elkaar in gesprek te komen. Dit verzoek is niet gehonoreerd wat uiteindelijk tot veel vertraging heeft geleid.

Tijdens deze periode hebben de coalitiepartijen  ervoor gekozen om  niet verder te vergaderen. Het gevolg daarvan was dat het democratisch proces in Heemstede bijna vijf weken stil is komen te liggen.

De VVD is van mening dat de situatie van 11 februari enorm is opgeblazen en dat als er eerder de-escalerend zou zijn opgetreden, wij hier niet hadden gezeten.

De VVD fractie is er van overtuigd dat inwoners van Heemstede bij het inzien van de onderzoeksresultaten tot de conclusie komen dat “het zeer ernstige incident” en de “onheuse bejegeningen”, de welbekende “storm in een glas water” is geweest.

Inwoners hebben zich ondertussen al negatief uitgesproken via diverse mediakanalen over het falende bestuur binnen de gemeente Heemstede wat wij erg jammer vinden. Hopelijk nemen de coalitiepartijen en het bestuur nu echt, in het laatste jaar van deze periode, hun verantwoordelijkheid om zaken tot uitvoering te brengen en zichtbare resultaten te boeken.

De VVD Heemstede blijft zoals altijd goede plannen en ideeën professioneel ondersteunen en zoekt daarbij voortdurend de samenwerking, waarbij de belangen van onze inwoners voorop staan.